Handels- och leveransvillkor
Om Biofood
Biofoods målsättning är att tillhandahålla naturliga och ekologiska produkter.
Vi är flexibla och helt obundna av våra leverantörer. Hör gärna av dig om önskemål utöver vad som finns i prislistan, till exempel storförpackningar av makrobiotiska produkter.
Vi värnar om att du ska trivas hos oss och är alltid öppna för konstruktiva förslag som kan förbättra vår service.
Handelsvillkor
Biofood är ett grossistföretag som levererar varor för försäljning eller användning i produktion/servering till företag inom, eller med anknytning till, hälso-, friskvårds- och livsmedelsbranschen.
Vi säljer inte till privatpersoner eller företag utanför branschen.
Inköps- och ekonomiska föreningar kan handla av oss men betalar alltid frakt och beställer i hela ytterförpackningar (kollin).
Beställ i antal styck (t.ex. 10×500 g beställs som 10 st) och gärna i hela kollin. Cirka tre brutna kollin per order kan accepteras, men detta innebär extra hantering. Vid köp av brutet kolli debiteras ett påslag på 10 % på à-priset. Vissa artiklar säljs endast i hela kollin.
Observera att brutna kollin endast får beställas av återförsäljare, inte föreningar.
Ange gärna artikelnummer vid beställning för att underlätta vår hantering. Vi skickar inte ut en extra order eller tar retur fraktfritt vid felleverans som beror på felaktigt artikelnummer.
Vid beställning under 500 kr netto tillkommer en expeditionsavgift på 50 kr exkl. moms.
För samleveranser eller uppdelade beställningar tas en hanteringsavgift på 100 kr exkl. moms.
Kontrollera ditt ordererkännande noggrant och kontakta oss snarast vid eventuella korrigeringar. Utebliven kontakt efter bekräftad order innebär att du godkänt ordern som den är.
Anmärkningar på leveranser ska göras senast tre dagar efter mottagandet.
För ändringar eller tillägg i din order – maila order@biofood.se eller ring 08-500 200 00.
Genom att registrera dig som kund hos Biofood samtycker du till att vi lagrar de verksamhets- och personuppgifter du anger och använder dessa för leverans, orderbekräftelse, erbjudanden och nyhetsutskick. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via mail eller telefon.
Frakt
- För leverans till Stockholm med omnejd vid köp under 1 000 kr netto debiteras fraktkostnad.
- För övriga landet vid köp under 3 000 kr netto (ej kylvaror) debiteras fraktkostnad.
- Vid leverans av kylvaror i övriga landet debiteras 1 000 kr exkl. moms oavsett orderstorlek.
Om fraktgränsen inte uppnås på grund av att varor är slut i lager kan du välja att komplettera ordern med andra varor eller stå för fraktkostnaden.
Ekonomiska och inköpsföreningar debiteras alltid fraktavgift.
Reklamation
För att vi ska kunna bedöma och godkänna en reklamation som gäller skada eller annan defekt måste du skicka:
- En bild på den skadade produkten
- En bild på bäst före-datumet
- En bild på LOT-numret (om det finns)
Om du ser yttre skador på paketet vid leverans, skriv detta på leveransgodkännandet innan du kvitterar.
Fotografera gärna paketet och leveransdokumentet. Om chauffören inte tillåter att detta skrivs – ta inte emot paketet.
Upptäcks skador först vid uppackning, fotografera kartongen med innehåll innan du packar upp och dokumentera skadorna.
Vid leverans utan kvittens står mottagaren för eventuella skador om fraktbolaget inte noterat dem.
Anmärkningar på leveranser ska göras inom tre dagar efter mottagandet.
Oanmälda returer godkänns inte.
För retur-, reklamations- och fakturaärenden, kontakta oss under följande öppettider:
Måndag–Torsdag 09:00–11:00 och 14:00–16:00
Fredag 09:00–11:00
Obs! Livsmedel som angrips av ohyra efter lång eller felaktig förvaring ersätts inte.
Beställ hellre mindre mängd vid osäkerhet.
Beställningsvaror
Leveranstiden varierar beroende på produkt. Fråga vid beställning.
Fasta priser gäller inte beställningsvaror. Order på beställningsvaror är bindande.
Tillägg & ändringar
Leveranser inom Stockholm med omnejd
Tillägg eller ändring av order måste meddelas före kl. 10:00 dagen innan utleverans (normalt 1–3 dagars ledtid).
Hämtning på lagret tillämpas ej.
Leveranser till övriga landet
Tillägg eller ändring av order måste meddelas före kl. 14:00 dagen innan utleverans.
För kylvaror gäller kl. 09:00 dagen innan.
Normal leveranstid är 1–3 dagar efter utleverans.
Hämtning på lagret tillämpas ej.
Tillägg till webborder ska mejlas, faxas eller ringas in – inte via ny webborder.
Leverans
Vi levererar med egna bilar inom Stockholm och med Schenker till övriga landet.
Normal leveranstid är 1–3 dagar från utleverans. Leveranstiden kan variera beroende på destinationsort.
Biofood erbjuder ingen leveransgaranti, dvs. vi kan inte garantera vilken dag godset når kunden – endast när det lämnar vårt lager.
Kontrollera därför utkörningsdagar till din adress med Schenker, särskilt inför röda dagar.
Bomkörning (uteblivet mottagande)
Om inga särskilda öppettider eller mottagningsanvisningar angetts vid beställning tillkommer bomkörningsavgift på 500 kr exkl. moms.
Vid leverans på EU-pall debiteras självkostnadspris 180 kr.
Avisering
- Telefonavisering: 150 kr exkl. moms
- Mailavisering: ingen avgift
Meddela i din order om du önskar avisering.
Adressändring efter bokad transport
Vid ändring av leveransadress efter att godset hämtats debiteras 100 kr exkl. moms.
Restorder
Vi tillämpar inget restordersystem. Varor som är slut i lager får beställas på nytt.
Betalning
Om inget annat avtalats betalas första beställningen alltid i förskott till bankgiro 199-3906.
Därefter sker leveranser mot faktura, vilken överlåts till och betalas till bankgiro 199-3906.
Betalningsvillkor: 10 dagar netto, därefter dröjsmålsränta 10 % samt påminnelseavgift 60 kr exkl. moms.
Ange alltid fakturanummer vid betalning (inkl. ev. kreditfakturanummer).
Förskottsbetalningar görs till Biofoods bankgiro 199-3906.
Biofood har äganderätten till alla varor tills full betalning mottagits och har rätt att återta varor vid utebliven betalning.
Prisreservation
Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av feltryck eller prisändringar från leverantörer.
Övrigt & leveransvillkor
Alla priser anges exklusive moms och gäller per styck.
Den högra priskolumnen i prislistan visar vårt rekommenderade ca-pris.
Priserna justeras fyra gånger per år: 1 februari, 1 maj, 1 augusti och 1 november.
Fasta priser gäller inte beställningsvaror.
